Vooronderzoek Co-creatie


Co-creatie

Wat is nou het eerste wat daarbij in je opkomt?

Kook-creatie        
Op een hoog niveau koken is echte kunst. Het eten is niet alleen lekker, maar de hele opmaak en samenstelling van de maaltijd en het hele diner wordt tot in de puntjes op elkaar afgestemd.

Samen iets creëren
Het deel co van het woord valt op, co staat voor samen. Creatie is creatie, het maken van iets. Voeg die twee delen samen en je hebt: Samen iets maken.

Wat nog meer?
Samenwerken, samen zijn, elkaar aanvullen, elkaar verbeteren, brainstormen.
Allerlei begrippen die bij het woord co-creatie in mij opkomen. Maar wat is het nou echt eigenlijk? Eens kijken wat er over te vinden is.

Op de site http://www.encyclo.nl/ staat ook een korte definitie van co-creatie, namelijk:

Opzoeken: Co-creatie



Co-creatie
`Co-creatie` is een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten, eindgebruikers of andere belanghebbenden. De term is populair geworden door de managementdenkers C.K. Prahalad en Venkat Ramaswamy. Zij beargumenteren in ...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Co-creatie
Tip: dubbelklik op een woord om de definities daarvan te zien. (voorbeeld)

Description: http://www.encyclo.nl/img/s.jpg
Ofwel: Een bedrijf of instelling creëert iets door samen te werken. Dit houdt in dat mensen met bepaalde kennis worden verzameld en om de tafel gaan zitten om de kennis uit te wisselen en daarmee tot een origineel product te komen. Maar het houdt meer in dan om een tafeltje gaan zitten en samen iets proberen te maken. Soms hebben mensen niet eens door dat ze aan een project deelnemen, soms bewust wel. Doel is vaak om mensen op een bijzondere, originele manier onderdeel te laten zijn van een creatie, een creatie zoals die nog niet bestaat.


Voorbeelden

Het bewust onderdeel zijn van co-creatie komt het vaakst voor. Bedrijven of instellingen geven de mogelijkheid om iets persoonlijks te maken van hun product, zoals de schoenen van Nike die je zelf kunt ontwerpen, het bierflesje van Heineken waar je het etiket zelf van kunt ontwerpen, het bedrukken van linnen tasjes op de open dagen van het Grafisch Lyceum Rotterdam, maar ook bijvoorbeeld the YouTube Symphony Orchestra is daar een voorbeeld van.

Onbewuste varianten van co-creatie komen minder voor. Voorbeelden hiervan zijn de Piano-stairs het Coca-Cola-blikje van Serious Request en de reclames van Hi.


Voor-/nadelen

Co-creatie heeft voor en nadelen. Aan de ene kant werkt het heel vernieuwend. Zo boor je nieuwe markten aan en gebruik je nieuwe technieken om tot compleet nieuwe ideeen en producten te komen.
Het nadeel van co-creatie is dat er veel onzekerheid in het spel is. Je weet niet precies wat het resultaat gaat worden. Je weet überhaupt niet of je wel tot een resultaat gaat komen. Ook de opstart is moeilijk. Dit omvat niet alleen het project zelf, maar ook het vinden van de juiste mensen voor het project.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten