Co-creatie
Wat is nou het eerste wat
daarbij in je opkomt?
Kook-creatie
Op een hoog niveau
koken is echte kunst. Het eten is niet alleen lekker, maar de hele opmaak en
samenstelling van de maaltijd en het hele diner wordt tot in de puntjes op
elkaar afgestemd.
Samen iets creëren
Het deel co van het
woord valt op, co staat voor samen. Creatie is creatie, het maken van iets. Voeg
die twee delen samen en je hebt: Samen iets maken.
Wat nog meer?
Samenwerken, samen
zijn, elkaar aanvullen, elkaar verbeteren, brainstormen.
Allerlei begrippen
die bij het woord co-creatie in mij opkomen. Maar wat is het nou echt
eigenlijk? Eens kijken wat er over te vinden is.
Op de site http://www.encyclo.nl/ staat ook een korte
definitie van co-creatie, namelijk:
Opzoeken: Co-creatie
Co-creatie
`Co-creatie` is een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten, eindgebruikers of andere belanghebbenden. De term is populair geworden door de managementdenkers C.K. Prahalad en Venkat Ramaswamy. Zij beargumenteren in ...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Co-creatie
`Co-creatie` is een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten, eindgebruikers of andere belanghebbenden. De term is populair geworden door de managementdenkers C.K. Prahalad en Venkat Ramaswamy. Zij beargumenteren in ...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Co-creatie

Ofwel: Een bedrijf
of instelling creëert iets door samen te werken. Dit houdt in dat mensen met
bepaalde kennis worden verzameld en om de tafel gaan zitten om de kennis uit te
wisselen en daarmee tot een origineel product te komen. Maar het houdt meer in
dan om een tafeltje gaan zitten en samen iets proberen te maken. Soms hebben
mensen niet eens door dat ze aan een project deelnemen, soms bewust wel. Doel
is vaak om mensen op een bijzondere, originele manier onderdeel te laten zijn
van een creatie, een creatie zoals die nog niet bestaat.
Voorbeelden
Het bewust onderdeel
zijn van co-creatie komt het vaakst voor. Bedrijven of instellingen geven de
mogelijkheid om iets persoonlijks te maken van hun product, zoals de schoenen
van Nike die je zelf kunt ontwerpen, het bierflesje van Heineken waar je het
etiket zelf van kunt ontwerpen, het bedrukken van linnen tasjes op de open
dagen van het Grafisch Lyceum Rotterdam, maar ook bijvoorbeeld the YouTube Symphony Orchestra is daar een voorbeeld van.
Onbewuste varianten
van co-creatie komen minder voor. Voorbeelden hiervan zijn de Piano-stairs het
Coca-Cola-blikje van Serious Request en de reclames van Hi.
Voor-/nadelen
Co-creatie heeft
voor en nadelen. Aan de ene kant werkt het heel vernieuwend. Zo boor je nieuwe
markten aan en gebruik je nieuwe technieken om tot compleet nieuwe ideeen en
producten te komen.
Het nadeel van
co-creatie is dat er veel onzekerheid in het spel is. Je weet niet precies wat
het resultaat gaat worden. Je weet überhaupt niet of je wel tot een resultaat
gaat komen. Ook de opstart is moeilijk. Dit omvat niet alleen het project zelf,
maar ook het vinden van de juiste mensen voor het project.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten