Einddossier BSK


Presenteren

Huiswerkopdrachten


Door: Henk Braber
Klas: MT-1C
Periode 3, jaar 1
Studentnummer: 0854736


Opdracht 1: Leerdoelen

Een van mijn pre’s van mijn presenteren is dat ik altijd enthousiast overkom. Wel heb ik het een en ander nog te verbeteren. De eerste zaak voor de eindopdracht was het opstellen van leerdoelen. Ik kwam tot de volgende verbeterpunten ten aanzien van mijn presentatie-skills:

Leerdoel 1
Ik moet meer de klas  aankijken. Ik kijk teveel naar de leraar en niet naar de rest. Het is belangrijk dat ik hen ook aankijk, mijn verhaal is ook voor hen bestemd.
Ik moet mijzelf tijdens de presentaties die ik geef aanleren dat ik bewust iedereen ga aankijken, op een gegeven moment gebeurd dit vanzelf.
Dit zou moeten lukken binnen de komende lessen.

Leerdoel 2
Ik moet rustiger blijven. Wanneer ik presenteer val ik vaak over mijn woorden. Dit komt onder andere door de zenuwen, maar ook doordat ik het beter moet voorbereiden. Ook moet ik ervoor zorgen dat ik mezelf kalm houd.

Opdracht 2: Donald Duck presentatie

De tweede opdracht hield in dat we een presentatie moesten doen voor een van de drie beschikbare doelgroepen. Daaruit kozen wij voor het bestuur van een bejaardentehuis. Doel: Het bejaardentehuis Donald Duck abonnementen verkopen.

Onze motivatiepunten waren:

  • Lezen is goed voor de hersenen
  • Nostalgie
  • Herkenbaar voor iedereen
  • Donald Duck is goedkoop vermaak
Met deze argumenten probeerden we het bestuur van het bejaardencentrum, in de vorm van vier klasgenoten over te halen abonnementen te kopen van de Donald Duck.
Helaas vonden ze onze argumenten niet sterk genoeg om tot de koop over te gaan, maar vonden ze onze presentatie wel goed.

Jammer genoeg had niet iedereen uit de groep het goed genoeg voorbereid. Dit leidde tot het verkeerd beantwoorden van vragen en werd de ons verhaal niet overtuigend genoeg overgebracht.


Opdracht 3: McKean

De derde opdracht omvat het onderzoeken van de presentatietechnieken en skills van Erin McKean.
Hiervoor moesten we op http://www.ted.com/ haar filmpje kijken over het herdefiniëren van het woordenboek: http://www.ted.com/talks/erin_mckean_redefines_the_dictionary.html

Erin McKean gebruikt haar handen heel veel om haar verhaal kracht bij te zetten. Haar manier van spreken is erg laagdrempelig en enthousiast. Ze gebruikt haar visuals veel, maar kijkt ook veel in de zaal.
Eigenlijk alles waar je rekening mee moet houden tijdens een presentatie zit erin.

Het enige wat beter kan is dat haar verhaal out of the blue komt, je weet niet precies waar het heen gaat in het begin. Dat weet je pas op de helft.

Opdracht 5: Voorbereiding eindpresentatie

Als eerste moest ik een onderwerp vinden. Het was belangrijk dat je er makkelijk over kon praten, dus werd de suggestie opgeworpen dat ik het over de muziek moest doen. Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om het over mijn portfolio-site te gaan houden, omdat ik dan beter presentatiestructuren kon hanteren.

Daarna bedacht ik hoe ik mijn presentatie ging opbouwen. Hiervoor gebruikte ik twee presentatiestructuren: de ontwerpstructuur en de evaluatiestructuur.
Ik besloot mijn presentatie als volgt op te bouwen: Eerst een inleiding in het onderwerp, daarna met de ontwerpstructuur mijn eerste versie verwoorden. Dan met de evaluatiestructuur mijn beoordeling evalueren en daarna de herkansing uitleggen aan de hand van de ontwerpstructuur.

Naast de normale voorbereidingen wilde proberen al mijn presentatie-skills goed toe te passen. Dat houdt dus niet alleen in de originele leerdoelen, maar ook het gebruik van mijn handen en duidelijk praten.

Opdracht 6: De eindpresentatie

Voor de eindpresentatie had ik best wat zenuwen. Desondanks heb ik geprobeerd zoveel mogelijk mijn presentatie goed te presenteren. Daarbij natuurlijk zo goed mogelijk rekening houdend met mijn leerdoelen.
Ik denk dat dit eigenlijk best goed gelukt is, ook te zien in het filmpje.

Reflectie

Ik verdeel mijn aandacht over het gehele publiek, ook al was die klein. Dit maakt dat ik mijn verhaal nu echt aan iedereen vertel in plaats van bijna alleen aan de leraar.
Ook is goed te merken dat, ik onder andere door een betere voorbereiding, en door mezelf in gedachten tot rust te manen me veel beter vasthoud aan mijn verhaal. Ook powerpoint ondersteunde mijn verhaal goed, door een beter opbouw met duidelijkere speerpunten en visuals. Ik struikel weinig over mijn woorden, of brabbel wat zoals ik dat soms had. Helaas door de zenuwen praatte ik soms wel iets te snel.

De feedback

De algemene feedback was inderdaad dat ik goed iedereen aankeek en dat mijn verhaal duidelijk en enthousiast over werd gebracht. Wel vonden ook zij dat ik soms wat te snel praatte.
Wel werd opgemerkt dat op sommige slides toch nog teveel tekst stond. Dit is een goed punt, ik had veel minder tekst bijvoorbeeld op de op één na laatste slide moeten zetten.
Er waren twee opmerkelijke reacties. De eerste was dat iemand vond dat ik met mijn handen vaak dezelfde beweging maakte. Na het filmpje teruggezien te hebben vond ik het op zich wel meevallen, ik wees wel een aantal keer op dezelfde manier naar de powerpoint, maar het was op zich niet erg storend.
De tweede was dat ze het heel leuk en positief vonden dat ik  het publiek uitnodigde om mijn site eens te bekijken, omdat de link in mijn powerpoint niet werd geactiveerd.

Conclusie

Ik denk dat ik aan de hand van het filmpje kan concluderen dat mijn presentatie-skills erg verbeterd zijn. Mijn verhaal hield goed stand, ik gebruikte mijn handen beter, en ik keek goed iedereen aan. Ik moet in de toekomst nog zorgen dat ik niet te snel praat. Ook al is dat iets wat in de aard van het beestje zit, ik zal er op moeten letten.

Door afwezigheid van de modulewijzer kan hier verder geen feedback op worden gegeven.

Het vak heeft zeker geholpen bij het verbeteren van mijn presenteren. Het gaf me inzicht in mijn plus- en minpunten. Het vak werd enthousiast gegeven, maar wel met respect naar iedereen toe, ook al waren sommigen heel onzeker. Ook zorgde de leraar door middel van instructies ervoor dat niemand met feedback geven de grond in werd geboord, iedereen werd in zijn waarde gelaten.
Ik heb zeker met plezier geleerd bij dit vak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten