Presenteren
Huiswerkopdrachten
Door: Henk Braber
Klas: MT-1C
Periode 3, jaar 1
Studentnummer: 0854736
Opdracht 1: Leerdoelen
Een van mijn pre’s
van mijn presenteren is dat ik altijd enthousiast overkom. Wel heb ik het een
en ander nog te verbeteren. De eerste zaak voor de eindopdracht was het
opstellen van leerdoelen. Ik kwam tot de volgende verbeterpunten ten aanzien
van mijn presentatie-skills:
Leerdoel 1
Ik moet meer de
klas aankijken. Ik kijk teveel naar de
leraar en niet naar de rest. Het is belangrijk dat ik hen ook aankijk, mijn
verhaal is ook voor hen bestemd.
Ik moet mijzelf
tijdens de presentaties die ik geef aanleren dat ik bewust iedereen ga
aankijken, op een gegeven moment gebeurd dit vanzelf.
Dit zou moeten
lukken binnen de komende lessen.
Leerdoel 2
Ik moet rustiger
blijven. Wanneer ik presenteer val ik vaak over mijn woorden. Dit komt onder
andere door de zenuwen, maar ook doordat ik het beter moet voorbereiden. Ook
moet ik ervoor zorgen dat ik mezelf kalm houd.
Opdracht 2: Donald Duck presentatie
De tweede opdracht
hield in dat we een presentatie moesten doen voor een van de drie beschikbare
doelgroepen. Daaruit kozen wij voor het bestuur van een bejaardentehuis. Doel: Het
bejaardentehuis Donald Duck abonnementen verkopen.
Onze
motivatiepunten waren:
- Lezen is goed voor de hersenen
- Nostalgie
- Herkenbaar voor iedereen
- Donald Duck is goedkoop vermaak
Met deze argumenten
probeerden we het bestuur van het bejaardencentrum, in de vorm van vier
klasgenoten over te halen abonnementen te kopen van de Donald Duck.
Helaas vonden ze
onze argumenten niet sterk genoeg om tot de koop over te gaan, maar vonden ze onze
presentatie wel goed.
Jammer genoeg had
niet iedereen uit de groep het goed genoeg voorbereid. Dit leidde tot het
verkeerd beantwoorden van vragen en werd de ons verhaal niet overtuigend genoeg
overgebracht.
Opdracht 3: McKean
De derde opdracht
omvat het onderzoeken van de presentatietechnieken en skills van Erin McKean.
Hiervoor moesten we
op http://www.ted.com/ haar filmpje kijken over het herdefiniëren van het woordenboek: http://www.ted.com/talks/erin_mckean_redefines_the_dictionary.html
Erin McKean
gebruikt haar handen heel veel om haar verhaal kracht bij te zetten. Haar
manier van spreken is erg laagdrempelig en enthousiast. Ze gebruikt haar
visuals veel, maar kijkt ook veel in de zaal.
Eigenlijk alles
waar je rekening mee moet houden tijdens een presentatie zit erin.
Het enige wat beter
kan is dat haar verhaal out of the blue komt, je weet niet precies waar het
heen gaat in het begin. Dat weet je pas op de helft.
Opdracht 5: Voorbereiding eindpresentatie
Als eerste moest ik
een onderwerp vinden. Het was belangrijk dat je er makkelijk over kon praten,
dus werd de suggestie opgeworpen dat ik het over de muziek moest doen. Ik heb
er uiteindelijk toch voor gekozen om het over mijn portfolio-site te gaan
houden, omdat ik dan beter presentatiestructuren kon hanteren.
Daarna bedacht ik
hoe ik mijn presentatie ging opbouwen. Hiervoor gebruikte ik twee
presentatiestructuren: de ontwerpstructuur en de evaluatiestructuur.
Ik besloot mijn
presentatie als volgt op te bouwen: Eerst een inleiding in het onderwerp,
daarna met de ontwerpstructuur mijn eerste versie verwoorden. Dan met de
evaluatiestructuur mijn beoordeling evalueren en daarna de herkansing uitleggen
aan de hand van de ontwerpstructuur.
Naast de normale
voorbereidingen wilde proberen al mijn presentatie-skills goed toe te passen.
Dat houdt dus niet alleen in de originele leerdoelen, maar ook het gebruik van
mijn handen en duidelijk praten.
Opdracht 6: De eindpresentatie
Voor de
eindpresentatie had ik best wat zenuwen. Desondanks heb ik geprobeerd zoveel
mogelijk mijn presentatie goed te presenteren. Daarbij natuurlijk zo goed
mogelijk rekening houdend met mijn leerdoelen.
Ik denk dat dit
eigenlijk best goed gelukt is, ook te zien in het filmpje.
Reflectie
Ik verdeel mijn
aandacht over het gehele publiek, ook al was die klein. Dit maakt dat ik mijn
verhaal nu echt aan iedereen vertel in plaats van bijna alleen aan de leraar.
Ook is goed te
merken dat, ik onder andere door een betere voorbereiding, en door mezelf in
gedachten tot rust te manen me veel beter vasthoud aan mijn verhaal. Ook
powerpoint ondersteunde mijn verhaal goed, door een beter opbouw met
duidelijkere speerpunten en visuals. Ik struikel weinig over mijn woorden, of
brabbel wat zoals ik dat soms had. Helaas door de zenuwen praatte ik soms wel
iets te snel.
De feedback
De algemene
feedback was inderdaad dat ik goed iedereen aankeek en dat mijn verhaal
duidelijk en enthousiast over werd gebracht. Wel vonden ook zij dat ik soms wat
te snel praatte.
Wel werd opgemerkt
dat op sommige slides toch nog teveel tekst stond. Dit is een goed punt, ik had
veel minder tekst bijvoorbeeld op de op één na laatste slide moeten zetten.
Er waren twee
opmerkelijke reacties. De eerste was dat iemand vond dat ik met mijn handen
vaak dezelfde beweging maakte. Na het filmpje teruggezien te hebben vond ik het
op zich wel meevallen, ik wees wel een aantal keer op dezelfde manier naar de
powerpoint, maar het was op zich niet erg storend.
De tweede was dat
ze het heel leuk en positief vonden dat ik
het publiek uitnodigde om mijn site eens te bekijken, omdat de link in
mijn powerpoint niet werd geactiveerd.
Conclusie
Ik denk dat ik aan
de hand van het filmpje kan concluderen dat mijn presentatie-skills erg
verbeterd zijn. Mijn verhaal hield goed stand, ik gebruikte mijn handen beter,
en ik keek goed iedereen aan. Ik moet in de toekomst nog zorgen dat ik niet te
snel praat. Ook al is dat iets wat in de aard van het beestje zit, ik zal er op
moeten letten.
Door afwezigheid
van de modulewijzer kan hier verder geen feedback op worden gegeven.
Het vak heeft zeker
geholpen bij het verbeteren van mijn presenteren. Het gaf me inzicht in mijn
plus- en minpunten. Het vak werd enthousiast gegeven, maar wel met respect naar
iedereen toe, ook al waren sommigen heel onzeker. Ook zorgde de leraar door
middel van instructies ervoor dat niemand met feedback geven de grond in werd
geboord, iedereen werd in zijn waarde gelaten.
Ik heb zeker met
plezier geleerd bij dit vak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten